Главная » Статьи » шашки-100 |
Евгений Ватутин Evgenij Watoetin Rekenen in dammen.Werkboek met opgavenvoor trainen van rekenvermogen.Deel 1. Klassieke standen. Rekenen in dammen Rekenvermogen is een van de sleutelkenmerken van het niveau van damvakmanschap. Positionele manoeuvres, tactische botsingen, realisatie van het voordeel en het eindspel – dit alles is onmogelijk zonder rekenen. (p.212 “Theorie en praktijk van dammen”, J. Sjaus, E. Buzjinskij). Het idee om dit boek te schrijven kreeg ik in 1988, wanneer de trainingsmethodiek om rekencapaciteit te vergroten duidelijke vruchten ging afwerpen in mijn werk als trainer van de Sportschool nr. 11 in Minsk. Ook ging mijn eigen spelniveau duidelijk vooruit. Meteen wil ik mijn dank uitbrengen aan al diegenen die hun bijdrage hebben geleverd aan de publicatie van dit boek door hun inspanningen tijdens trainingen, hun enthousiasme en fanatieke liefde voor het damspel. Dat zijn mijn leerlingen: grootmeesters Olga Kamyshleeva, Aleksandr Bulatov, Sergei Nosevich, meesters Natalia Gerasimovich, Ludmila Volkova, Oleg Gurov, Pavel Iljin, Philip Markevich, Andrei Moiseev, Denis Votechovski, meester-kandidaten Natalia Trepakova, Anna Alshvang en Aleksei Lisichenok. Een doorslaggevende impuls om de stof voor het boek voor te bereiden, kreeg ik in 1995. Tijdens zijn voorbereidingen voor de wedstrijd tegen A. Schwartzman vroeg A. Gantwarg aan mij of hij met onze databank aan tactische ideeën en rekenstellingen zou mogen werken. Opeens bleek dat de combinaties min of meer goed waren uitgewerkt, terwijl de rekenstellingen absoluut niet geordend of gesystematiseerd waren. Vanaf dat moment begon ik alle stof grondig te bestuderen en in het kaart te brengen. Tegelijkertijd bestudeerde ik dam- en schaakboeken en vergeleek ik meningen van de auteurs met mijn eigen ideeën. In deze publicatie heb ik uit de volgende werken geput: 1). V. Vigman “Plezier van creatief spel”, 1986. (Russisch dammen) 2). J. Sjaus “Lessen in dammen”, 1985. 3). J.Sjaus, E. Buzjinskij “Theorie en praktijk van het dammen”, 1985. 4). I. Koeperman “Op zwarte diagonalen”, 1970. 5). V. Zak (beroemde schaaktrainer), “De wegen naar perfectie”, 1988. Al in mijn jeugd viel mij de merkwaardige scheiding op tussen het combinatie- en positiespel. Onafscheidelijkheid van deze twee elementen van het spel ligt voor de hand – juist de zwakke plekken van de positie vormen aanleiding voor het tactische spel. De namen van de boeken spreken al voor zich: “Combinatiespel in dammen”, 1976, “Strategie in dammen”, 1964, “Positiespel op het damveld”, 1974, Ik denk dat deze scheiding ontstaan is in de jaren 1950-1960. De Sovjet damspelers stapten van het dambord met 64 velden over naar het dambord met 100 velden en terwijl ze al over de nodige rekenvaardigheden beschikten, hadden ze te weinig kennis van tactische ideeën en positiespel. Het is belangrijk op te merken dat rekenen in het Russische damspel heel anders is dan op het bord met 100 velden. Op het grotere bord is de omvang van het rekenwerk veel hoger en zijn er aanzienlijk meer tactische mogelijkheden. Zijn mening daarover deelt de zesvoudige wereldkampioen I. Koeperman (“Op zwarte diagonalen”,1970, p. 110): “De keuze van een zet in het Russische damspel vereist altijd concrete en nauwkeurige berekening van varianten. Op het bord van 100 velden is zo’n berekening lang niet altijd nodig, soms kan die zelfs schadelijk zijn: er zijn zoveel mogelijkheden dat nauwkeurige berekening nooit kan lukken, en de zet moet worden gekozen uitgaande van het algemene beeld en algemene overwegingen”. Hier durf ik het wel enigszins oneens te zijn met de geachte patriarch. De laatste 35 jaar hebben het damspel aanzienlijk verrijkt met nieuwe kunstgrepen, ideeën en strategische schema’s, waardoor het spelen veel concreter is geworden. Vandaag de dag is het doel van rekenen niet alleen het bereiken van een doorslaggevend voordeel, maar ook het vastpinnen van een zekere zwakte in de positie van de opponent, alsook de mogelijkheid om de opponent in een moeilijke stand te manoeuvreren. Het hedendaagse spel reikt verder dan controleren of de positie naar de gewenste eindstand te brengen is, het is ook nodig om rekening te houden met alle tactische (combinaties, dreigingen en offers), positionele en psychologische kenmerken. Vanzelfsprekend moet er aandacht worden geschonken aan studies van positionele kunstgrepen, oplossingen van combinaties en berekeningen van eindstanden. Het is echter ook ontzettend belangrijk de eigen kennis en vaardigheden in de praktijk te weten brengen, en op eigen creativiteit te bouwen. Het is noodzakelijk gevonden ideeën te leren integreren en tactische (combinaties, dreigingen en offers) en positionele elementen te verenigen. Dat is precies mijn doel bij het schrijven van dit boek. Dit doel kan uitsluitend bereikt worden door permanent te werken aan je rekencapaciteit tijdens de training. Dus, hoe moet het woord “rekenen” gedefinieerd worden? Nadat de opponent een zet heeft gemaakt:
“Elke zet vereist controle, hoe vanzelfsprekend die zet ook mag lijken” – J.R. Capablanca. “Nadat u klaar bent met berekenen van varianten... moet u in de eerste plaats de voorgenomen zet op het notitieformulier schrijven. Nadrukkelijk vóórdat u de zet maakt! Ik heb veel van mijn collega’s geobserveerd en heb gezien dat de meeste grootmeesters de zet eerst noteren en alleen daarna die zet ook op het bord maken. Slechts enkelen doen dat andersom.” – А. Kotov. Een nuttig advies! Berekenen van een stelling betekent dus het volgen van het denkpatroon voor het kiezen van een zet, niet voor één zet echter, maar voor een aantal zetten, voor zover nodig.
Wat is dus noodzakelijk om ver en nauwkeurig te kunnen rekenen?
Ten eerste: het is nodig om een goede voorstelling te hebben van de posities waar verschillende varianten naartoe leiden. Als bepaalde schijven onterecht “verdwijnen” of juist “verschijnen” in het denkbeeld van de speler of als de speler de posities “droomt”, dan is het erg moeilijk om nauwkeurige berekeningen van de stelling te maken. L. Ginar – A. Baliakin, WK 1986 V. Vigman “Sjasjki” nr. 6 1986: „36. ...14-20 ?? Wellicht de meest tragische zet in het leven van A. Baliakin. Na de sterkste voortzetting 36. ...2-7! is de doorgeschoten voorpost van zwart op 37 indirect verdedigd: 37.36-31? 18-23! 38.29x27 37-41 etc. 37.36-31 zoals A. Baliakin later uitlegde, dacht hij een combinatie te hebben gezien op 37. ...22-27 38.31x42 (38.31x13 was hem gewoon ontgaan) 38. ...27-32 39.38x27 18-23 40.29x18 20x47 37. ... 37-42 38.38x47 en ondanks het kunnen volhouden tot de 71ste zet moest zwart toch opgeven...” Een zeker criterium is het vermogen om “blind” te kunnen spelen. Als de speler een blinddampartij tot het einde weet te brengen zonder enkele fout in de positie van schijven te maken, dan is dat ontzettend goed.
Ten tweede: het is noodzakelijk om over een toereikende uitrusting aan positionele kunstgrepen en schema’s, alsook kennis van typische combinaties, offers en standaard eindspelen te beschikken. Want alles puur uit uw hoofd zelfstandig berekenen, is simpelweg onmogelijk. Y. Koyfman – A. Mogilianski, WK 1997 Vanzelfsprekend was Koyfman bekend met dit theoretisch eindspel, maar blijkbaar kon hij het zich niet goed herinneren of was hij door vermoeidheid in de war geraakt. 79.47-42? Deze zet wint als de dam zich op de velden 10, 19 of 5 bevindt. Het was nodig om te wachten 79.44-50 14-20 80.47-42 10-15 (80. ...36-41 81.42-37 36x32 82.50-28x) 81.50-33 15-04 (81. ...36-41 82.42-37 41x32 83.38-47x) 82.42-37 met de overwinning. 79. ...14-20! 80.44-33 20-3 gelijkspel, omdat 81.42-37 (81.33-28 3-20) 3-26!= Een eigenaardige oplossing vond de nu al tienvoudige wereldkampioen A. Tsjizjov. Hij heeft ongeveer 100 typische klassieke standen bestudeerd en nu, wanneer hij “klassiek” speelt, heeft hij een onbetwistbaar voordeel ten opzichte van zijn tegenstanders. Samen met zijn bliksemsnelle rekenvermogen, heeft deze spelbenadering tot ongeëvenaarde sportuitslagen geleid. Ten derde: het is nodig om snel te leren rekenen want de bedenktijd voor uw zetten in een dampartij is beperkt – slechts 2 uur voor 50 zetten (in de regionale toernooien is deze tijd zelfs korter). Dat betekent dat u gemiddeld over 2 minuten en 24 seconden per zet beschikt. Het is duidelijk dat het onmogelijk is in deze korte tijd zes tot zeven zetten nauwkeurig vooruit te berekenen in een stelling met veel varianten. Waar kunt u extra tijd mee winnen?
. E.Watoetin – A. Valiuk, Wit-Rusland 1998 21. …14-19 de partij ontwikkelde zich overeenkomstig de tweede partij van de match A. Tsjizjov – T. Sijbrands 1990. Ik kon me herinneren dat dit ongeveer het moment was waar Tsjizjov een fout maakte en een schijf verloor. Het lukte me maar niet om het juiste moment en de manier waarop voor de geest te halen. Er zat niks anders op dan zelf te gaan rekenen. Ik besteed er 90 minuten (!) aan, maar het lukte me om de stelling helemaal te doorgronden. Ik kreeg een voordeel en ondanks ernstige tijdnood heb ik kunnen winnen. 22.47-42! (22.34-29? 19x30 23.35x24 leidt tot de positie uit de partij A. Tsjizjov – T. Sijbrands. Verder volgde 23. ...1-6 24.47-42 4-10 25.44-40 [25.42-37 10-14 26.24-20 15x24 27.29x20 17-21 28.26x17 12x32 29.38x27 25-30] ...28-32 26.27-21 [de combinatie biedt geen redding 27.24-19 13x24 28.29x20 25x14 29.33-28 22x35 30.31x2 15-20 31.38x27 20-24 32.2x30 35x24] ...16x27 27.40-34 18-23 28.29x18 12x23 etc., zwart won.) 22. ...19x30 23.35x24 01-06 (23. ...27-32 24.27-21 16x27 25.42-37 ++/--) 24.42-37 09-14 25.44-40 04-09 26.49-44 17-21 27.26x17 12x32 28.38x27 07-12 29.48-42 12-17 30.31-26 22x31 31.36x27 18-22 32.27x18 13x22 33.42-38 16-21 34.24-20 15x24 35.34-30 25x45 36.44-40 45x34 37.39x10 28x48 38.10-04 48x31 39.04x36 2-0 V. Zak raadt aan om op de volgende manier aan uw openingsrepertoire te werken: “U moet een selectie maken van partijen die bij het gekozen repertoire aan openingen passen. Deze partijen schrijft u over in een notitieblok, vanzelfsprekend zonder bijhorende commentaren. Laat u deze partijen ongeveer een maand liggen zodat uw visuele herinneringen van de geciteerde commentaren in de brontekst vervagen. En dan begint u aan analyse. Met deze aanpak kunt u de kwaliteit van uw rekenwerk beoordelen door beide analyses te vergelijken. In het begin zullen de conclusies natuurlijk weinig troost bieden. In de loop der tijd echter zal uw opgedane ervaring vruchten afwerpen en uiteindelijk zal uw eigen analyse het niveau van het commentaar in de brontekst bereiken. Doordenken en opstellen van uw werkmethode voor openingen is een uiterst serieuze zaak... Mensen met een uitstekend geheugen kunnen zich de luxe veroorloven om gebruik te maken van een grote variëteit aan openingen. Voor de meeste mensen zal het echter niet werken. U kunt ervoor kiezen om een beperkt aantal openingen heel erg diep te bestuderen, wat, zoals al eerder aangegeven is, de overgang naar een gunstig middelspel op basis van een gezond strategisch plan vergemakkelijkt. In elk geval moet u dagelijks de nodige werkstof selecteren: zoek de nodige partijen die u in de afgelopen jaren in toernooien en wedstrijden hebt gespeeld bij elkaar en schrijf ze over. Noteer ook interessante ideeën uit verzamelingen van lang vervlogen toernooien. Voeg daar de in de literatuur beschikbare commentaren aan toe. Daarna kunt u beginnen aan het analytisch onderzoek van de verzamelde stof. Nadat u dit werk hebt verricht, zult u ervaren dat zelfs het meest moderne referentieboek niet alle nuances van de onderzochte variant zo nauwkeurig en uitgebreid kan belichten. Hoogstwaarschijnlijk zal de verrijking door nieuwe ideeën die bij deze opening horen genoeg aanleiding vormen om de gepubliceerde analyses aan kritiek te onderwerpen. Als resultaat zult u de gevonden analyses verscherpen, terwijl de nieuw verworven inzichten de beoordeling van een variant ingrijpend kunnen veranderen. Op deze manier worden theoretische “nieuwtjes” geboren (p. 131, “De wegen naar perfectie”). In de laatste jaren kiezen veel spelers ervoor om geen theoretische posities te spelen. Vanaf de eerste zetten proberen zij een nieuw spel te provoceren, zelfs als dat minder “contactgericht” is. En de tegenstander is in dit geval gedwongen zelf na te denken.
Uitgaande van hun eigen ervaring bepalen de sterkste spelers van de wereld moeiteloos die momenten wanneer nauwkeurige berekeningen vereist zijn en wanneer er tijd aan besteed kan worden. Nadat u de tactische mogelijkheden van uw kant hebt gecontroleerd, gaat u over tot de keuze van een positioneel plan. Daarbij houdt u rekening met de eigenschappen van de positie, de tegenstander en de streefuitslag voor de partij. Op basis daarvan bepaalt u één of meerdere zetten die u gaat berekenen. Op zijn beurt heeft de tegenstander ook een aantal voortzettingen. Op zijn antwoorden hebt u uw eigen plan. Als u dit visueel wilt voorstellen, dan resulteert zo’n denkproces in een afbeelding die erg aan een boom doet denken. A. Tsjizjov – J. van der Wal, WK 1990 J. Bastiaannet:
De varianten die u berekent vormen een ‘boom’: de hoofdvoortzetting krijgt ‘takken’. Vertakkingen kunnen nog complexer zijn. Berekenen van de hoofdvoortzettingen is van doorslaggevend belang. Het is echter net zo belangrijk om ook de zijvarianten nauwkeurig te controleren: één fout kan de hele boom laten ‘omvallen’. Bij het berekenen moet u vooral naar gedwongen voortzettingen zoeken”. (J. Sjaus, E. Buzjinskij “Theorie en praktijk van het dammen” p. 215) Het is erg belangrijk om te kunnen “snoeien” in secundaire voortzettingen zodat uw ‘boom’ niet uitgroeit tot het woeste oerwoud. Hoe minder zijvarianten er zullen zijn op uw ‘rekenboom’, hoe dieper u de positie zult kunnen berekenen. Vanzelfsprekend zult u veel aan dit element van rekenen moeten werken. Wanneer u verschillende varianten berekent, besteed dan aandacht aan de varianten die zo onverwacht zijn dat de tegenstander ze uit het oog verliest. Zoek naar de voortzettingen waarin u uw tegenstander om de tuin kunt leiden. Vaak worden combinaties met een aantal slagen in de eerste of eropvolgende zet overgeslagen. Offers zijn ook dikwijls moeilijk te traceren, vooral positionele offers die op de lange termijn gericht zijn. Niet zelden worden er fouten gemaakt in stellingen met grote ingewikkelde “heen- en weerslagen” in de loop van een combinatie. . V. Svizinski 1.29-23 18x38 2.27x18 12x32 3.37x28 26x37 4.41x32! 38x27 5.28-23 19x28 6.30-24 20x29 7.34x1! “Juist deze snelheid in het vinden van verborgen mogelijkheden in de positie is een van de meest belangrijke criteria voor het fijne meesterschap…” (V. Zak, p. 100 “De wegen naar perfectie”) “Uit de analyse van gemaakte rekenfouten kan de volgende conclusie worden getrokken: er worden minder fouten gemaakt bij het berekenen van de voortzetting die veel zetten telt maar toch gedwongen blijkt te zijn. Daarentegen blijven zetten zonder slagen en tussenzetten, alsook onverwachte combinatieslagen van de tegenstander, vaak een blinde vlek ook voor de begaafde schaker”. (V. Zak, p. 100 “De wegen naar perfectie”)
Ten vierde: het is noodzakelijk om over goede fysieke conditie te beschikken, omdat het dagelijks omgaan met de druk van stressvolle inspanningen gedurende 5 tot 6 uur in een periode van 9 tot 17 dagen niet makkelijk is. Als u zich lichamelijk slechter gaat voelen, dan zijn de misrekeningen haast onvermijdelijk, wat zonder meer tot slechtere uitslagen gaat leiden. Probeert u gezond te leven, en discipline na te streven in rust, eten en sporten. De sterkste damspelers van de wereld gaan met dit vraagstuk verschillend om. De tienvoudige wereldkampioen A. Tsjizjov houdt zich bezig met joggen terwijl A. Baliakin voor zwemmen kiest. Velen spelen met plezier voetbal. Ik vind het nodig nog een belangrijke opmerking te plaatsen. Besteed niet meer dan 30 tot 45 minuten aan de analyse van de gespeelde partij, omdat de bespreking die verder gaat u de mogelijkheid om uw zinnen te verzetten, ontneemt. Misschien krijgt u zelfs moeilijkheden met slapen. Het is wijs om aan de volgende dag te denken. Ten vijfde: het is nodig om de juiste psychologische instelling te hebben voor het toernooi – met verlangen om te strijden, de wens om te gaan rekenen, met rust en vertrouwen in eigen krachten. Het spel moet u plezier schenken! Ten slotte, wil ik volledigheidshalve graag de mening van J. Sjaus met u delen (p. 115 “Lessen in dammen”): “De rekentechniek onder de knie krijgen is bijzonder moeilijk. De beste training daarvoor is de praktijk. ... de hoofdprincipes van het rekenen: Als de speler niet over een goed voorbereid openingsrepertoire beschikt, niet snel genoeg rekent, niet besluitvaardig is in de keuze van een plan of van één variant uit een aantal gelijkwaardigen, dan komt hij onvermijdelijk in tijdnood terecht. In tijdnood maakt elke speler fouten, ook een wereldkampioen. . A. Schwartzman – A. Tsjizjov 1ste partij WK-match 1998. A. Schwartzman “Shashechny mir” nr. 5/6 1998: “45.46-41? door gebrek aan tijd durfde ik de gedwongen voortzetting niet aan: 45.38-33 10-14 (anders 46.33-29 23-28 47.36-31, 48.46-41, 49.29-24x) en verder 45-40, 33-29, 40-35, 34-30, 29-24, en hoogstwaarschijnlijk de overwinning. 45. ...06-11 46.41-37 11-17 47.37-32 17-21 48.48-42 10-14 49.42-37 15-20 50.34-30! 21-26 51.32x21 16x27 de tijdnood is afgelopen. Er is veel tijd. De positie lijkt kansloos voor zwart. Ik maak de meest natuurlijke zetten in aanloop naar het gestelde doel. “..tumult van gevoelens en gedachten, heen en weer schieten van handen, ‘zinking van Titanic’ en ‘de laatste dagen van Pompeii’. Hoezo zetnotatie? Alleen getik van toetsen, zoals in een secretaressenkantoor, - hoe dan ook de tweede controle halen!” V. Vigman. “Er is een gangbare mening dat tijdnood enkel de zogenaamde ‘rekenmachine'-schakers eigen is, die proberen immers alles tot het einde uit te rekenen en alle tijdens het spel opkomende varianten te analyseren. Deze oplossing van het raadsel schiet echter te kort. Tussen spelers die aan tijdnood lijden zijn er sterke en zwakke schakers, mensen die nauwkeurig rekenen en anderen die fouten maken in hun berekeningen. “Het is nodig om trainingspartijen te spelen en daarbij in de eerste plaats op de klok te letten... en doorgaan met deze oefening totdat u de vaardigheid om de tijd doelgericht te besteden, ontwikkelt”. M. Botwinnik. „Soms wordt tijdnood gebruikt als psychologisch wapen. In een slechte stand die niet door gewone middelen te redden valt, kan een speler zich bewust in tijdnood laten komen en nog maar enkele minuten overhouden voor de laatste 10 tot 15 zetten. Deze voor zichzelf bedrieglijk ongunstige omstandigheid kan hij gebruiken om de tegenstander in verwarring te brengen en het natuurlijke speltempo te doen verliezen, alsook de normale emotionele staat van de tegenstander te verstoren. Het komt voor dat zulke praktijken vruchten afwerpen. Onervaren schaakspelers kunnen dan hun controle verliezen en zich ook gaan haasten om de tegenstander de mogelijkheid in hun tijd na te denken, te ontnemen. Wederzijdse fouten die dan plaats vinden, kunnen het normale verloop van het spel verstoren en tot onverwachte resultaten leiden. Om zulke voorvallen te voorkomen, moet u in zichzelf het vermogen ontwikkelen om met het spel door te gaan zonder acht te slaan op de tijdnood van de tegenstander. Een oplossing is ook om niet meer dan 2 zetten snel achter elkaar te zetten. De techniek van deze methode is erg simpel: u kiest een voortzetting en maakt een zet; als u de tegenzet van de tegenstander goed hebt geraden, dan maakt u snel weer een zet. Daarna gaat u beslist goed nadenken over de stand op het bord. Het spel in de vorm van “korte vuurstoten” is erg vervelend voor de tegenstander in de tijdnood, voor hem is het immers erg moeilijk om het juiste antwoord op de tweede zet van elke serie te vinden”. (V. Zak, p. 89 “De wegen naar perfectie”) Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw rekenwerk het noodzakelijke niveau bereikt? Hoe kunt u uw rekencapaciteit trainen en verbeteren? I.Maak een zorgvuldige analyse van uw eigen partijen Dit werk helpt u te bepalen waar u een fout hebt gemaakt tijdens het spel en, voornamelijk, waarom dit gebeurde en waarom u de positie niet juist hebt kunnen berekenen. Wanneer u de oorzaak van de fout weet, kunt u doelgericht werken aan uw zwakke kanten. ”U moet ernaar streven om eenzijdigheid te vermijden bij het ontwikkelen van verschillende vaardigheden. U moet proberen om een universele spelstijl te ontwikkelen – en dezelfde mate van voorkeur te hebben voor aanvallend of verdedigend spel, alsook het eindspel beheersen. Leer uzelf kennen. Creëer een eigen manier van trainen. Maak alles wat er tot nu toe bedacht en uitgewerkt is in dammen op maat op basis van uw eigen methoden en capaciteiten. Ik denk dat het raadzaam is om een notitieboek (of een bestand op de computer) te hebben met analyses van uw eigen partijen met diagrammen. Dat geeft u de mogelijkheid om informatie in uw geheugen snel te kunnen oproepen wanneer u zich voorbereidt voor het volgende toernooi. II. Speur naar fouten in de gepubliceerde besprekingen van partijen. III. Speel “blinddammen” met iemand van uw eigen niveau. IV. Speel tegen het damprogramma TRUUS (of andere) bepaalde contactstellingen die om concrete oplossingen vragen. Dit is een zware beproeving voor uw rekencapaciteiten. V. Los combinaties en damproblemen op. VI. Maak in de training gebruik van posities die van commentaar zijn voorzien. Zet de positie op het bord, zonder vooraf de commentaren te lezen. Stel een tijdbeperking voor uzelf in. Schrijf uw oplossing op. Vergelijk dat met het commentaar van de auteur. Als uw analyses uiteenlopen, en de vergelijking niet in uw voordeel is, dan moet u zich bedenken waarom dit zo is en wat u moet doen om fouten te vermijden. De opgaven die u verder aantreft is precies zo’n verzameling van soortgelijke posities met antwoorden. Op deze manier werkte ik met mijn leerlingen in de Sportschool nr. 11 in Minsk en zij maakten me blij met hun vondsten. Deze vaak voorkomende positie (boven aan de pagina) werd lang gezien als verloren voor wit. Dat schreven M. Bonnar, I. Koeperman, J. Kolodiev, V. Zvirbulis en R. Zdoroviak. Tijdens een training vond echter de toen vijftienjarige A. Voronich een remise: 1.39-34! 24-29 2.35-30 29x40 3.27-22 17x28 4.30-24 en verder de doorloop 24-15 leidt tot gelijkspel. Aan welke eisen moet de positie voor rekentraining voldoen? Een positie voor rekentraining bevat de opdracht om te checken of de positie tot een vastomlijnd einde te brengen is. Ook moeten er positionele motieven en tactische elementen (combinaties, offers en dreigingen) aanwezig zijn. Een bepaalde opdrachtvraag, bijvoorbeeld “Vind de valstrik” of “Heeft wit kansen op een gelijkspel?” kan de oplossing aanzienlijk vermoeilijken of juist vergemakkelijken. In mijn praktijk als trainer stopte ik geregeld een combinatie tussen rekenstellingen in om te controleren of stap nummer 1 uit het denkpatroon voor het kiezen van de zet nageleefd wordt. Kort wil ik iets zeggen over het vinden van combinaties. Als de positie en de tijd dat toelaten, is het de meest zekere manier om alle zetten waarop de tegenstander moet slaan te controleren. Anders maakt u gebruik van uw tactische bagage. Hoe omvangrijker die bagage is, hoe makkelijker het is om combinaties te zoeken. VII. Neem regelmatig deel aan competities. Probeer naast kwalificatietoernooien ook deel te nemen aan competities waar de uitslag van minder principieel belang is en waar u de mogelijkheid hebt om uw spel creatief te benaderen. Bijzondere aandacht moet u schenken aan het verzilveren van het verworven voordeel. Rekenen in verschillende fases van de partij Rekenen in de opening begint daar waar uw theoretische kennis ophoudt. Op dat moment is het belangrijk dat u zich concentreert. Aan het einde van de opening moet u normaalgesproken een plan kiezen en zorgvuldig rekenwerk is onontbeerlijk. Het is raadzaam om mogelijke plannen al thuis voor te bereiden. A. Voronich – E. Watoetin, Wit-Rusland - 1995. Een aantal maanden daarvoor vond een soortgelijke partij plaats tussen H. Wiersma en R. Heusdens waarin zwart een mooie overwinning behaalde. Ik had deze partij geanalyseerd en dat hielp mij nu. En dat is belangrijk want berekeningen van een groot aantal mogelijke voortzettingen kosten veel tijd. 20. ...30-35 21.33-29 11-16 22.22x11 06x17 23.27-21 16x27 24.32x21 13-18 25.50-44 09-13 26.41-36 04-09 27.47-41 10-15 28.21-16 07-11 29.16x07 02x11 30.28-22 18x27 31.38-33 19x28 32.33x31 zwart heeft enorm voordeel in ontwikkeling, wit heeft een zwakke schijf op 29 en een achtergebleven schijf op 41. Zwart heeft de partij tot het logische einde weten te brengen en de overwinning binnegehaald. In het middenspel groeit de omvang van het rekenwerk explosief. Dit is juist het moment wanneer u uw ervaring moet aangrijpen en de juiste verdeling van tijd en eigen krachten maakt op basis van de kenmerken van de positie, uw persoonlijke eigenschappen en persoonlijke eigenschappen van uw tegenstander. Wanneer u het verworven voordeel probeert uit te buiten, dan moet u, als de tijd dat toelaat, naar wegen zoeken om het doorslaggevende overwicht te krijgen. Er is ook een andere methode die door “snelspelers” wordt gebruikt – zij spelen simpel en gewoon maar snel waardoor de tegenstander geen tijd krijgt om een verdediging op te bouwen. Rekenen in het eindspel kan op een zeker moment makkelijker worden maar wanneer er dammen op het bord verschijnen, komen er specifieke moeilijkheden bij. U moet kennis hebben van standaardstellingen in het eindspel en damprobleemideeën. Fysieke conditie van de speler en zijn vermogen om helder na te denken in het zesde uur van het spel zijn vaak van doorslaggevend belang. Weet u nog de partij Y. Koyfman – A. Mogilianski als voorbeeld? J. Sjaus heeft een specifieke rekenmethode in het eindspel uiteengezet: “Met behulp van een relatief makkelijk voorbeeld is het eenvoudiger om de specifieke kenmerken van het rekenwerk in het eindspel aan te tonen: V. Zvirbulis – M. Eskin, 1979
Wit is aan zet. Waar kan wit op hopen? Zijn enige kans is het bouwen van de kolom 28, 22 en 17 om de ruil 17-11 te kunnen uitvoeren. Zwart hoeft niet alle zetten die naar deze stelling leiden uit te rekenen! Een van de meest belangrijke rekenmethodes in het eindspel: u controleert meteen de eindstelling. Daarom plaatst u denkbeeldig de witte schijven op de velden 28, 22 en 17. Hoe kunt u de ruil verhinderen? Alleen door de damschijf op 7 te zetten. Maar dan voert wit een offer uit. Deze variant moet concreet worden berekend: 1.17-11 07x16 2.22-18 16-02 3.18-12 06-11 4.28-22 11-16 5.22-17 - gelijkspel... De conclusie is duidelijk: koste wat het kost moet voorkomen worden dat wit deze kolom opbouwt. Wij gaan terug naar de oorspronkelijke positie. Wit moet zetten 1.22-17. Anders brengt zwart de schijf van het veld 6 naar het veld 16 en een makkelijke overwinning volgt. Denkbeeldig plaatst u een witte schijf op 17. U zet voort op dezelfde manier, zonder zetten voor allebei spelers in uw gedachten te maken – dit is voorlopig niet nodig. U moet logisch nadenken. Om de kolom op te bouwen, moet wit zijn schijven verplaatsen naar de velden 27 en 32 (verplaatsing van een van de schijven maakt onze taak specifieker en makkelijker). Nu moet u dus de positie waarin witte schijven op 17, 27 en 32 staan, in uw gedachten gaan berekenen. Onze dam staat voorlopig ergens op 45 (terwijl wit zijn schijven verplaatst, kunnen we afwachten met 45-40 en 40-45). Dit is het doorslaggevende moment: juist nu moet u het opbouwen van de kolom verhinderen. Wit heeft twee zetten. Laten we die bestuderen (nummering van zetten geldt alleen voor deze rekenpositie). 1.27-22 - nu is er maar één manier om de kolom te verbreken. 1. ... 45-23 nu 2.32-27 verliest. De variant met een offer moet worden berekend: 2.32-28 23x37 (u behoudt de mogelijkheid om vanaf de velden 26 en 31 aan te vallen!) 3.17-21 37-31 4.22-18 (4.22-17 31-26x) 4. ...31x13 5.12-07 06-11x. U kunt makkelijk controleren dat 3.22-18 37-31 – een volgordewisseling is en tot dezelfde uitkomst leidt. Laten we de andere variant bestuderen. 1.32-28 alweer kunt u het plan van de tegenstander enkel door een aanval verstoren. 1. ...45-18 2.27-22 18x31 (met het behouden van de mogelijkheid om van achter aan te vallen) 3.17-12 31-37 4.28-22 37-31 – en dit is de stelling uit de vorige variant. Dezelfde uitkomst vindt plaats na 3.28-23 31-37 4.23-18 37-31etc.” In de partij won zwart met de aanval vanaf veld 18. U moet zich de hier bestudeerde rekenmethode eigen maken: in uw gedachten maakt u de voorstelling van de sleutelpositie en pas vanaf dat moment gaat u concrete varianten berekenen. Ontwikkelen van rekenvermogen bij kinderen en beginnende spellers. Kinderen beschikken over concreet denkvermogen en dit is een vruchtbare periode om rekencapaciteiten te ontwikkelen. Deskundig werk met de leerling kan de basis leggen voor snelle en secure rekenvaardigheden. Rekenposities voor kinderen moet u zodanig kiezen zodat ze zowel standaard tactische als positionele ideeën bevatten. Op deze manier kunt u gelijktijdig zowel strategie als tactiek leren. E. Watoetin – V. Vorushilo, Sovjet-Unie 1979, junioren. De sterkste voortzetting die ook in de partij werd toegepast, is het thematische offer. 1.35-30 (combinatie 28-23, 35-30, 29-24, 34x3 is slecht want 13-19 en de damschijf wordt gevangen) 1. ...24x35 2.29-23 18x29 3.34x23 11-17 4.22x11 16x07 5.27x16 08-12 6.31-27 07-11 7.16x18 13x42 8.38x47 19-24 9.28-22x Het is ook mogelijk om een kritieke positie uit de openingsvariant te bieden. De sterkste voortzetting is het offer, voorgesteld door E. Abidin (Mauritanië). 17.24-19 13x24 18.38-32 11-16 19.32x23 07-11 20.43-38 21-27 21.49-43 (op 21.37-31, volgt 10-14 22.49-43 09-13 23.41-37 [23.34-30, 24.39x10 kan niet want 22-28, 25. ...16x27, 26. ...17x46] 23. ...14-19 24.23x14 20x09 25.29x20 25x14 -/+) 21. ...27-31 22.36x27 22x31 23.34-30 25x34 24.39x19 ++/-- Op deze manier kunt u rekentraining combineren met studie van theoretische varianten. Denkt u er echter aan dat rekenopgaven de meest moeilijke opgaven zijn, terwijl het kind de training moet verlaten met een positieve emotionele lading. Rekenen en spelstijl. De sterkste damspelers van de wereld bouwen hun spel verschillend op. Sommigen zoeken in elke positie de sterkste zet. Anderen streven ernaar om het de tegenstander heel moeilijk te maken waardoor hij gedwongen wordt om veel te werken tijdens de partij. Nog anderen willen ten alle kosten de spanning op het bord behouden en daarmee de tegenstander uitputten en gebruikmaken van zijn rekenfouten in de tijdnoodfase. Gewoonlijk beheersen de sterkste spelers alle spelstijlen (misschien ook buiten de genoemde drie) en zij kiezen bewust een bepaalde stijl afhankelijk van hun doelstelling voor de partij, eigenschappen van de tegenstander etc. Het kan voorkomen dat de toernooisituatie wordt gewijzigd in de loop van de partij en dan moet de speler zijn spelstijl en rekenoriëntatie veranderen. Als de tegenstander voortdurend tactische fouten begaat, dan is het wellicht raadzaam om een spinnenweb aan combinaties op te bouwen, zonder uw eigen positie te verslechteren natuurlijk. E. Watoetin – A. Valiuk, Wit-Rusland - 1997. Misschien is 29. ...18-23 niet de sterkste zet maar de redelijk verhulde manoeuvre na 30.33-28? leek me erg waarschijnlijk 30. ...23-29! 31.34x23 17-22 en zwart wint een schijf. Met andere woorden, kiest u uit alle berekende varianten die voortzettingen die succesvol kunnen zijn met deze concrete tegenstander. Dat wil zeggen dat het, zoals eerder opgemerkt, wenselijk is een universele speler te zijn. Klassieke standen Introductie Klassieke standen (soms worden ze ‘Woldoubystanden” genoemd naar de speler Woldouby) – zijn posities met een wederzijdse binding in het centrum (diagram A) A Vanwege het voortdurende contact tussen de schijven van tegenstanders vereisen zulke posities constante en zorgvuldige berekeningen. Deze posities bevatten veel tactische ideeën – combinaties, offers en dreigingen. Naar de positionele kenmerken (zwaktes en spelideeën) worden de aangeboden 176 posities in 10 groepen verdeeld. De groep van posities 1-20 demonstreert de zwaktes van de constructies “vierkant” (schijven 28, 32, 33 en 38 voor wit en 23, 18, 19 en 13 voor zwart) en „onvolledig vierkant” (schijven 28, 32 en 33 voor wit en 23, 18 en 19 voor zwart). Vierkanten kunnen worden vastgehouden zowel door een kolom – diagram B, als door de schijf 34 (17 voor zwart) – diagram C. B C
De groep van posities 21-40 toont aan dat het nodig is om over genoeg reservezetten (tempi) te beschikken in klassieke standen. Als u “overontwikkeld” bent (positieve factor ontwikkeling) dan moet u proberen zich los te breken uit de klassieke stand. De groep van posities 41-50 benadrukt het belang van de “Olympiek” (formatie van de schijven 45 en 40 voor wit en 6 en 11 voor zwart) – diagram D. De Olympiek maakt dreigingen met combinaties mogelijk en helpt in de opbouw van de kolom om de vleugel van de tegenstander aan te vallen. D E
De groep van posities 51-55 toont het belang van randschijven aan. Daarmee kan de beweging van schijven van de tegenstander beperkt worden. De groep van posities 56-75 benadrukt het belang van de controle over het veld 27 (voor zwart 24). Ook laat die zien hoe dit veld verzwakt kan worden in de positie van de tegenstander door middel van offers. De groep van posities 76-95 bevat stellingen met een Ghestem-doorstoot (naar de voormalige wereldkampioen P. Ghestem) – diagram E. De groep van posities 96-117 combineert fragmenten met de doorstoot 27-22 (24-29 voor zwart) in de klassieke standen. De groep van posities 118-137 laat specifieke kenmerken zien van het spel met de achtergebleven schijf 36 (15 voor zwart) – diagram F. F G
De groep van posities 138-157 schetst problemen die door schijf 26 (25 voor zwart) ontstaan wanneer de tegenstander over de tegenkolom beschikt – diagram G. De slotgroep van de posities 158-176 combineert verschillende voorbeelden van het gebruik van een verzwakte vleugel. | |
Просмотров: 5016 | |
Всего комментариев: 0 | |
[29 Ноя 2014] | [Шашки] |
Никифоров - Цыганов Чемпионат России Адлер 2003 9 тур Возможность II:План II: 13...hg7 (0) |
[06 Сен 2014] | [Шахматы] |
Kasparov - Karpov (0) |
[29 Ноя 2014] | [Шашки] |
Смаченко В.Я. - Миланич В.Н. 27 п-во Украины(пер) 1999 Возможность I: 11.gh4 (0) |
[15 Фев 2015] | [Шашки] |
Абациев Н.В. - Арустамов Ю.А. XXV чемпионат СССР, 1965 Разветвление V: 6...hg7 (0) |
[11 Фев 2015] | [Шашки] |
Абрамов О. - Парамонов В. 2003 по переписке Разветвление IV: 6...fg7 Возможность I: 7.cb4 (0) |
[12 Дек 2014] | [Шашки] |
Криворученко П.Д - Кузнецов В.Н., XXXI чемп.России 1998 Разветвление II: 9.cb4 a:c3 10.d:b4 gf6 (0) |
[17 Янв 2015] | [Шашки] |
Фазылов М. - Уутма А. XLVI чемпионат СССР (1 этап) 1986 Таллин Ответ II: 9...fg5 (0) |
[17 Авг 2014] | [Шахматы] |
Aronian, Levon - McShane, Luke 2011.12.03 (0) |
[24 Ноя 2014] | [Шашки] |
Кустарёв Ю. - Симонян Б. XXVIII чемпионат СССР Баку 1968 Возможность II: 15...hg7 (0) |
[04 Фев 2015] | [Шашки] |
Косиневский А.А. - Редин Д.Н. РРС-8А Ч.Проф.России(пер), 2003 Разветвление II: 6...cd6 (0) |
[07 Май 2024] | [Checkers-100] |
Садовская забирает титул у Левиной (0) |
[06 Май 2024] | [Шахматы] |
Botvinnik,Mikhail - Alekhine,Alexander AVRO Holland (7), 15.11.1938 (0) |
[06 Май 2024] | [Checkers-100] |
Положение шашечного клуба VAD ослабло (0) |
[06 Май 2024] | [Checkers-100] |
Поражение Wiersma стало настоящей сенсацией (0) |
[04 Май 2024] | [Checkers-100] |
De open brief van Ton Sijbrands (0) |
[03 Май 2024] | [Checkers-100] |
Sijbrands угрожает отказом от участия в Кубке мира (0) |
[01 Май 2024] | [Шахматы] |
Wit Kortsjnoj - zwart Sijbrands (0) |
[30 Апр 2024] | [Checkers-100] |
Выходные... чемпион мира по (0) |
[30 Апр 2024] | [Checkers-100] |
Элита шашечного спорта съезжается в Brunssum (0) |
[30 Апр 2024] | [Checkers-100] |
Чижов под запретом (0) |
[29 Апр 2024] | [Checkers-100] |
Тон Сейбрандс - настоящий мастер (0) |
[27 Апр 2024] | [Checkers-100] |
Амплитуда колебания (0) |
[27 Апр 2024] | [Checkers-100] |
Prachtig slot tweekamp (0) |
[26 Апр 2024] | [Sijbrands - Chizhov WK 1990] |
Sijbrands schrikt van klok (0) |
[26 Апр 2024] | [Checkers-100] |
Чижов соперничает со своим учителем в захватывающем матче (0) |
Аркады и экшн [67] | Настольные [7] |
Головоломки [115] | Слова [2] |
Поиск предметов [68] | Стратегии [15] |
Многопользовательские [21] | Другие [4] |
Пятница какой день недели? (Политюков В.П.) | Уберите со стола эту пошленькую жёлтенькую книжечку! (про методичку Никитенко)(Масленников И.О.) |
Девушка, я смотрю на вас и, кажется, вижу нескольких людей, которым некуда скрыться.(Рыбников Ю.А.) | Я не понимаю, чем отличается труп от живого человека?(Рыбников Ю.А.) |
— Правильно! Вот вам зачёт будет! Только не так, как вы сказали, а «гомосексуалисты»!(Рыбников Ю.А.) | Моя рука знает лучше, чем голова. (Виноградова Е.А.) |
А что вы на лекцию сок принесли? Принесли бы салатик, шашлычок… А что? В одной руке — ручка, в другой — вилочка…(Масленников И.О.) | У нас пальцем не стирают!(Политюков В.П.) |
Греков уже нет, а евреи ещё живы. Так у кого же истина?(Рыбников Ю.А.) | Любишь футбол? |
Про сумасшедшее фортепьяно я вам рассказал?(Рыбников Ю.А.) | У нас не урок чистописания, а академическая лекция, ёлки-палки.(Рыбников Ю.А.) |
Человеку нужно не нажраться/напиться — упокоить тело.(Рыбников Ю.А.) | Девушка, я не только преподаватель, я ещё и мужчина.(Рыбников Ю.А.) |
Поднимите веки, молодой человек… Спасибо.(Рыбников Ю.А.) |
[17 Апр 2013] | [Поиск предметов] |
Снежный человек. Преследуя тень (0) |
[17 Апр 2013] | [Поиск предметов] |
Журналистские истории. Смерть у ворот (0) |
[17 Апр 2013] | [Головоломки] |
Сокровища Пенелопы (0) |
[17 Апр 2013] | [Аркады и экшн] |
Веселая ферма 3. Ледниковый период (0) |
[17 Апр 2013] | [Головоломки] |
Город вампиров (0) |
[17 Апр 2013] | [Аркады и экшн] |
Кекс шоп 3 (0) |
[17 Апр 2013] | [Многопользовательские] |
Hellbreed (0) |
[17 Апр 2013] | [Поиск предметов] |
Преступление и наказание. Кто подставил Раскольникова? (0) |
[10 Июл 2015] | [Настольные] |
Настольный квартет (0) |
[17 Апр 2013] | [Аркады и экшн] |
Племя тотема (0) |
[26 Ноя 2021] | [Городская партия] |
№ 94. «Городская партия» В. Абаулин - С. Таксер Примечания Л. Хейфа (0) |
[26 Ноя 2021] | [Городская партия] |
№ 93. «Городская партия» М. Становский - И. Куперман Примечания М. Становского (0) |
[12 Ноя 2021] | [Городская партия] |
№ 42. «Городская партия» Р. Суплин - Ш. Якубов Примечания Р. Суплина (0) |
[08 Ноя 2021] | [Городская партия] |
№ 27. «Городская партия» Б. Ковельман - А. Юрасов Примечания Б. Ковельмана (0) |
[08 Ноя 2021] | [Городская партия] |
№ 26. «Городская партия» В. Евсюков - С. Таксер Примечания С. Таксера (0) |
[08 Ноя 2021] | [Городская партия] |
№ 25. «Городская партия» П. Святой - Е. Семенов Примечания Е. Семенова (0) |
[03 Ноя 2021] | [Городская партия] |
№ 9. «Городская партия» М. Сычев - Ю. Колодиев Примечания Л. Рубинштейна (0) |
[05 Авг 2018] | [Городская партия] |
V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs - «PILSĒTAS ATKLĀTNE» (0) |
[09 Ноя 2017] | [Городская партия] |
Романов - Соков В. V чемпионат СССР 1934 Городская партия (0) |
[08 Ноя 2017] | [Городская партия] |
Городская партия - 5-я A. Рокитницкий, В помощь любителю шашек, Минск, 1966 (0) |
[08 Ноя 2017] | [Городская партия] |
Бельский И. - Заболоцкий А. Чемпионат Минска, 1938 Городская партия (0) |
[08 Ноя 2017] | [Городская партия] |
Городская - 3-я партия A. Рокитницкий, "В помощь любителю шашек", Минск, 1966 (0) |
[08 Ноя 2017] | [Городская партия] |
Городская партия - 2-я A. Рокитницкий, "В помощь любителю шашек", Минск, 1966 (0) |
[07 Ноя 2017] | [Городская партия] |
Городская партия - A. Рокитницкий, В помощь любителю шашек, Минск, 1966 (0) |
[08 Июл 2017] | [Городская партия] |
Пуусепп Оскар-076-07-05 1983 Разменная городская партия Не поддерживаемые шашки (0) |
[29 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-104 - 05-07 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Изолированные шашки (0) |
[28 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-433-25-55 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Сложные комбинации (0) |
[28 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-359-16-37 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Принудительное удаление (0) |
[25 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-202-15-32 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Комбинация (0) |
[24 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-092-19-06 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Сдвоенные шашки (0) |
[23 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-492-28-56 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Комбинация Расчет ходов (0) |
[22 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар -163-32-09 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Комбинация и элементы (0) |
[21 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-340-46-36 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Принудительное удаление (0) |
[20 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-119 - 02-08 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Отсталые шашки (0) |
[20 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-119 - 02-08 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Отсталые шашки (0) |
[18 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-209-26-32 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Комбинация (0) |
[18 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-209-26-32 1983 Городская партия с 3. ...gh4 Комбинация (0) |
[15 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-246-30-33 1983 Городская партия Комбинация Превращение в дамку (0) |
[15 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-246-30-33 1983 Городская партия Комбинация Превращение в дамку (0) |
[12 Июн 2017] | [Городская партия-2] |
Пуусепп Оскар-414-02-54 1983 Безымянное начало Контрудар (0) |
[08 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Макрович М. XXXVIII чемпионат СССР Вильнюс 1978 Разветвление II: 7...gh4 (0) |
[08 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Цукерник Э. - Кустарёв Ю. П-во ВЦСПС 1964 Возможность II: 9.cd2 План: 9...ed6 (0) |
[08 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Рошкевич В. - Кустарёв Ю. XXXIII чемпионат СССР Ворошиловград 1973 (0) |
[07 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Ростовиков В. - Розенталь А. L05-Rc1 2004 Интернет, сайт Ниедритиса (0) |
[07 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Вайчус - Куклеев Е. Чемпионат ВЦСПС 1974 (0) |
[07 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Литвинович В. - Куклеев Е. XXXIII чемпионат СССР 1973 Ворошиловград (0) |
[07 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Дудковский В. - Андреев Ю. LXVII-Ч.С-Петербурга 2001 Нюанс III: 14.cb4 (0) |
[07 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Кочедыков В.В. - Хвостов Л.И. F-20 XX-Ч.СССР(пер) 1986 Нюанс II: 14.ab4 (0) |
[06 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Кандауров А. - Карп Х. XLII чемпионат СССР 1982 (0) |
[06 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Кац Л. - Арустамов Ю.А. XXV чемпионат СССР 1965 План I: 10.ba3 Ход II: 12.ab4 (0) |
[05 Май 2015] | [Городская партия-3] |
№ 2, "Отказная городская партия"Г. Хацкевич - Н. Рафальский (0) |
[05 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Симоненко А. - Камынин В. WCI-1 2003 Вариант II: 6...cd2 План III: 11.ba3! (0) |
[04 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Негра Н.Н. - Бабаян С.М. Разветвление I: 7...ed6 План II: 11.ba5! (0) |
[04 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Саунин О. - Трейнбук А. CM-7 2002 Продолжение II. 7.е:с1 План I: 11.gh4 (0) |
[04 Май 2015] | [Городская партия-3] |
Дицис - Бангиерис Полуфинал Латвии 1992 Вариант II: 6...cd2 Разветвление II: 9...gf6 (0) |
[11 Мар 2016] | [Dambrete] |
Голосуев В. - Литвинович В. Спартакиада ВЦСПС,1969 Отказанная игра Каулена (0) |
[21 Мар 2016] | [Dambrete] |
Абдуллаев У. - Развалинов А. XXVIII чемпионат СССР 1968 Безымянное начало (0) |
[27 Июл 2018] | [Dambrete] |
V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs PARTIJA NR. 23 (0) |
[21 Мар 2016] | [Dambrete] |
Козлов И. - Виндерман А. XIV чемпионат СССР 1952 Игра Дьячкова (0) |
[09 Дек 2018] | [шашки-100] |
Piedāvājam izlasīt komentārus par maču Zoja Golubeva – Natalia Sadowska (0) |
[06 Авг 2018] | [Dambrete] |
V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs - «SMUĻJANA SPĒLE» (0) |
[31 Июл 2018] | [Dambrete] |
V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs RĪGA - «KLASISKAIS RĀMIS» (0) |
[22 Июл 2018] | [Dambrete] |
V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs PARTIJA NR.8 «Atsite» (0) |
[18 Июл 2018] | [Dambrete] |
V. ADAMOVICS Dambrete Individualais atklatnu repertuars RIGA «AVOTS» 1982 (0) |
[23 Июл 2018] | [Dambrete] |
V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs - «PILSĒTAS ATKLĀTNE» (0) |
[20 Мар 2016] | [Dambrete] |
Доска И. - Литвинович В. Кубок СССР 1979 Ворошиловград Отказанная обратная городская партия (0) |
[23 Июл 2018] | [Dambrete] |
V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs - «Seznosaukuma atklātne» (0) |
[02 Авг 2018] | [Dambrete] |
V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs - «CENTRĀLA PARTIJA» (0) |
[19 Июл 2018] | [Dambrete] |
Individuālā atklātņu repertuāra veidošanas problēmas (0) |
[07 Авг 2018] | [Dambrete] |
V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs Ļ. RAMMA UN I. STERINA ANALĪZE (0) |
[13 Июн 2021] | [25 Уроков Шашки] |
Гроссмейстер с мировым именем рассказал, зачем ходит в тренажерку (0) |
[13 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
Г. Нарчук - Б. Кузнецов Вилочка Уроки 11,12 и 13 стр.115-116 Чемпионат ВС СССР, 1977 г (0) |
[13 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
Игрa Филиппова-Блиндера Жертва Шмульяна-Маркачёва Г. Хацкевич, 25 уроков шашечной игры (0) |
[10 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
(249) Игра С. Дьячкова Уроки 9 и 10 - $1.Позиции со связкой правого фланга стр.102 (0) |
[10 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
M. Бурковский - Б.Берлинков Игра Бодянского 25 уроков шашечной игры Г. Хацкевич, 1979 (0) |
[09 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
M. Фазылов - Ю. Арустамов № 7. Игра Каулена Уроки 23,24 и 25 - стр.214-215 (0) |
[09 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
А. Фомин - А. Плакхин Игра Бодянского 25-м чемпионате СССР 1965 г. Г. Хацкевич, 1979 (0) |
[09 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
В.Голосуев - Н. Шагин, 1967 г. Игра Бодянского Урок 20 - стр.185 (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
(449) Уроки 23,24 и 25 - $4.Жертва Кукуева стр.242-255 (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
(449) Уроки 23,24 и 25 - $4.Жертва Кукуева стр.242-255 (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
(449) Уроки 23,24 и 25 - $4.Жертва Кукуева стр.242-255 (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
А. Рист - Э. Рыбаков Полуфинал 23-го первенства СССР, 1963 г. Кол Сокова (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
Н. Абациев - В. Максимчук Чемпионат ВС СССР, 1975 г. Отыгрыш 25 уроков шашечной игры (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
Н. Абациев - В. Максимчук Чемпионат ВС СССР, 1975 г. Отыгрыш 25 уроков шашечной игры, 1979 (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
(311) Уроки 14 и 15 - $3.Задания для самостоятельного решения (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
(310) Уроки 14 и 15 - $2.Практические партии (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
Г. Петрович - А. Хапалюк Первенство БГУ, 1965 г Обратная игра Бодянского (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
(305) Уроки 14 и 15 - $1.Позиции со связкой левого фланга (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
Г. Петрович - А. Хапалюк Первенство БГУ, 1965 г Обратная игра Бодянского (0) |
[02 Мар 2016] | [25 Уроков Шашки] |
(296) Уроки 14 и 15 - $1.Позиции со связкой левого фланга (0) |
[23 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар - 063 -17(04) - 1983 Закрытая Ленинградская защита Поддержка шашек (0) |
[23 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар - 168 - 04 (10)-1983 Закрытая Ленинградская защита Комбинация (0) |
[23 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар - 225 - 01(33) - 1983 Ленинградская защита Превращение в дамку (0) |
[18 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-416-04-32 1983 Обратный косяк Отпор Контрудар (0) |
[18 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-416-04-32 1983 Обратный косяк Отпор Контрудар (0) |
[16 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-420-08-54 1983 Ленинградская защита Отпор Контрудар (0) |
[16 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-420-08-54 1983 Ленинградская защита Отпор Контрудар (0) |
[15 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-194-06-32 1983 Кол Комбинация и связь между позицией (0) |
[15 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-335-40-36 1983 Ленинградская защита Позиционные комбинации (0) |
[14 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-327-30-36 1983 Игра Дьячкова Позиционные комбинации (0) |
[13 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-323-26-36 1983 Новое начало Позиционные комбинации (0) |
[12 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-079-03-06 1983 Обратная игра Бодянского Сдвоенные шашки (0) |
[11 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-024-17-02 1983 Отыгрыш Обмен Темп (0) |
[11 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-198-11-32 1983 Отыгрыш Комбинация и связь между позицией (0) |
[11 Окт 2017] | [Kabe Keskmäng] |
Пуусепп Оскар-198-11-32 1983 Отыгрыш Комбинация и связь между позицией (0) |
|