V. ADAMOVIČS Dambrete Individuālais atklātņu repertuārs RĪGA «AVOTS» 1982
7F9 3 75 582 Ad 133
Sis darbs, tāpat kā iepriekšējās autora brošūras «Dambrete. Pozicionālās spēles paņēmieni» («Liesma», 1968) un «500 dambretes kombinācijas» («Liesma», 1973), veidots tā, lai lasītāji to varētu izmantot dambretes spēles pašmācībai, un sabiedriskie treneri — nodarbībās savu audzēkņu spēles meistarības celšanai. Sī grāmata kopā ar minētajām brošūrām veido
vienotu materiālu kopu. Lai gan atklātņu teorijas izklāsts paredzēts pirmās līdz trešās sporta klases dambretistiem, jo iztirzāta diezgan sarežģīta tēma — individuālā atkiātņu repertuāra veidošana, ievietoto variantu studēšana neapšaubāmi dos vienu otru patīkamu uzvaras brīdi arī jaunatnes sporta klašu dambretistiem un, protams, iesācējiem.
Mākslinieks A. Drāznieks
J. Kalniņa, I. Kazarnovska, Ē. Kārkliņa, M. Rabkina foto
Katrs dambretists reiz sak domāt par sākuma gājienu, atklātņu sistēmu un variantu izvēli. Ko darīt? Vai vienmēr spēlēt vienu un to pašu turpinājumu, vai arī katrreiz censties spēlēt ko citu?
Ir spēcīgi dambretisti ar samērā šauru un ļoti konkrētu atklātņu repertuāru. Tā, spēlējot ar ļeņingradieti V. Petrovu, minskieti D. Gordeviču, harko-vieti A. Kovrižkinu, Sauļu dam-bretistu A. Paukšti, ar lielu ticamību jau pirms partijas sākšanas var paredzēt, kādu atklātni, pat kādu variantu katrs no viņiem spēlēs. Ar šādiem dambretistiem ir ļoti grūti cīnīties, jo, gadu desmitiem spēlējot vienas un tās pašas sistēmas un variantus, viņi ir' sīki jo sīki iepazinušies ar visām (jeb gandrīz visām) niansēm un kļuvuši par šo atklātņu «profesoriem». Zaudēt viņi zaudē ļoti reti,_ bet uzvaras arī tik bieži nenāk — pilnīgi zudis pārsteiguma moments, un katrs pretinieks var jau pirms partijas pienācīgi sagatavoties.
Otra pola dambretisti kategoriski noraida šādu pieeju un ikreiz cenšas panākt pretiniekam un bieži arī sev nepazīstamu pozīciju, lai pieveiktu pretinieku pareizāka plāna izvēles un labāka aprēķina dēļ. Spilgtākie šī novirziena pārstāvji ir maskavietis N. Abacijevs, rīdzinieks V. Vigmans, Baku lielmeistars J. Arustamovs. Viegli saprast, ka nāk uzvaras, bet gadās arī zaudējumi. Toties, ja, kā saka, «iet no rokas», viņi var sasniegt visizcilākos rezultātus.
Ir vēl trešie —_ teorētiķi, kas spēlē plašu atklātņu loku — labi izpētītu un izanalizētu savās mājas «laboratorijās». Starp tiem var minēt ļeņingradieti V. Ļitvinoviču, minskieti G. Hac-keviču, rīdzinieku A. Subotinu.
Sākot dambretista gaitas, katram pašam, atkarībā no savām rakstura īpatnībām, spējam un apstākļiem, jāizvēlas, kuru ceļu iet. Viens gan skaidrs — dot recepti, kā spēlēt, ir ļoti grūti, lai gan jau izkristalizējušies šādi novērtējumi:
1. c3—d4 — spēle ar priekšrocībām; 1. c3-b4 vai 1. g3-f4 — slēgtas atklātņu shēmas,
kur vieglāk forsēt neizšķirtu; 1. a3-b4 — sarežģīta, pagaidām mazāk izpētīta spēle; 1. e3—d4 — spēle simetriskās pozīcijās jeb ar aplenkuma stratēģiju; 1. e3—f4 vai 1. g3— h4 — spēle objektīvi sliktākās pozīcijās.
Visu sporta klašu dambretisti veido individuālo aklātņu repertuāru, ko turpmāk papildina un pilnveido. Daži vēlāk paralēli lieto divus vai pat trīs repertuārus.
Kā veidot atklātņu repertuāru? Uzsverot, ka ir runa par pamatiem, par pirmo repertuāru, mēģināsim apkopot priekšnosacījumus, kuri jāievēro, risinot minēto problēmu.
1. Pēc tam kad esam izvēlējušies vienu savu gājienu — turpmāk mums obligātu, pētīsim visas iespējamās pretinieka atbildes, pēc katras no tām atkal izvēloties tikai vienu savu, gājienu.
2. Savi gājieni jāizvēlas tā, lai t. s. «zubrīšanas» process būtu iespējami mazāks.Te var noderēt maz populāri, pat speciāli slikti varianti ar forsētu spēli. _
3. Jācenšas iekļaut repertuārā gājienus, ar kuriem varam izlikt pretiniekam lamatas.
4. Materiāls jāsadala divās daļās — spēlei ar baltajiem un melnajiem kauliņiem. Mācoties atklātnes, pret sevi jāpavērš tās krāsas kauliņi, ar kuriem plānojam partijā spēlēt.
5. Individuālo atklātņu repertuārs jāapkopo kladē, atstājot katrā variantā vietu papildinājumiem.
Turpmāk repertuārs tiek pilnveidots, izmantojot personisko spēles pieredzi vai iepazīstoties ar jaunākajām teorijas atziņām. Pēc katras (!) izspēlētas partijas tā rūpīgi jāanalizē, jāatrod kļūdas un analīzes galarezultāti jāieraksta attiecīgā repertuāra «plauktiņā», nepieciešamības gadījumā izdarot pat būtiskas korekcijas. Tā iesācēji, kas bieži spēlē 1. g3—h4, ar laiku aptver, ka citi gājieni ir labāki, un sāk spēlēt savādāk.
Kā prakse rāda, šāds darbs ilgst apmēram divus gadus, līdz dambretists, sasniedzis apmierinošus rezultātus turnīros, sāk just radošu neapmierinātību ar vajadzību vienmēr spēlēt vienus un tos pašus gājienus_ un sāk veidot variācijas, apgūst citus variantus, pat sāk darbu pie paralēla repertuāra veidošanas.
Protams, turnīros viss notiek sarežģītāk. Citkārt speciāli jāspēlē neierasts variants, lai pārsteigtu konkurentus un tie nezinātu, no kurienes draud briesmas.
Tālāk aplūkosim vienu no iespējamajiem atklātņu repertuāriem. Katrai partijai sniegts atklātnes nosaukums, lai solīdos atklātņu teorijas izdevumos varētu ātri atrast ieteicamos variantus un gūt papildu informāciju. Gan jāpiebilst, ka lat
viešu valodā atklātņu nosaukumi nav līdz galam izstrādāti. Diezgan jocīgi nedambretista .- iiisīs skan «apgrieztā dūre», «nimis» vai «apgrieztā Bod-.inska spēle». Tā kā valodnie-
čības speciālisti vēl nav pievērsušies šai problēmai, turpmāk lietosim šos pagaidām vispārpieņemtos krievu valodas dambretes terminoloģijas tulkojumus.
HE M 606
Viktors Adamovičs
DAMBRETE
Redaktors A. Stavro
Mākslinieciskā redaktore T. Devicka
Tehniskais redaktors L. Rudzītis
Korektore M. Kallite
Nodota salikšanai 27.05.81. Parakstīta iespiešanai 05.02.82. JT 00542. Formāts 70X108/32. Tipogrāfijas papīrs Ns 2. Literatūras garnitūra. Augstspiedums. *,9 uzsk. iespiedi.; 6,16 uzsk. kr. nov.; 6,02 izdevn. 1, Metiens 8000 eks. Pašūt. Ni 1064-4. Cena 45 kap. Izdevniecība «Avots», 226047 Rīgā, Padomju bulv. 24. Izdevn. Jfc 146/Tsk-1321. Iespiesta Latvijas PSR Valsts Izdevniecību, poligrāfijas un grāmatu tirdzniecības lietu komitejas tipogrāfijā «Cīņa», 226011 Rīgā, Blaumaņa ielā 38/40.
Adamovičs V.
Ad 133 Dambrete. — R.: Avots, 1982. — 109 lpp., ii.
Grāmatā izklāstīti dambretes individuālā atklātņu repertuāra veidošanas jautājumi. Sniegtais materiāls paredzēts pirmās līdz trešās sporta klases, kā arī jaunatnes sporta klašu dambretistiem un iesācējiem. Grāmatu var izmantot dambretes spēles pašmācībai.
60904—146
7F9 3
A M803(11)-82 140-82-4202000000 75.582
Виктор Куартович Адамович
ШАШКИ
Рига «Авотс» 1982
На латышском изыке
Художник А. Дразииекс
Фото Ю. Калниньша,
И.Казарновского, Э.Карклввыпа, М. Рабкииа
V. ADAMOVICS Dambrete Individualais atklatnu repertuars RIGA «AVOTS» 1982